Wat is een FAQ

FAQ staat voor Frequently Asked Questions. Het komt ook voor als Q&A, hetgeen staat voor questions and answers. In Nederland kennen we de FAQ als de Veel Gestelde Vragen. Dit is een sectie waar een website antwoord geeft op de, voor hun bekende, meest gestelde vragen. Deze sectie is vaak zo ingericht dat vragen op een gestructureerde wijze worden behandeld. Met de vraag en daaronder het antwoord.

Een FAQ kan perfect dienen als ondersteuning van de klantenservice. Doordat vragen online al behandeld worden, kan de belasting van de klantenservice worden teruggedrongen. Hiermee is het wel van belang dat de FAQ antwoord geeft op vragen die klanten echt hebben. Maar doet jouw F.A.Q. dat wel?

Waarom is het belangrijk om een FAQ te hebben?

Een goed ingerichte FAQ heeft voordelen voor de bezoeker, jouw organisatie en de zichtbaarheid van jouw website in de zoekmachine. Denk aan:

  • Het geven van vertrouwen door vragen weg te beantwoorden

  • Het beperken van de belasting van de klantenservice

  • Het vergroten van de organische zichtbaarheid

Het laatste punt wordt nog te vaak onderschat. Vaak realiseren websites namelijk niet dat een FAQ kan helpen bij het verbeteren van de organische zichtbaarheid. Dit betekent dat je met een geoptimaliseerde FAQ meer bezoekers naar jouw website kan brengen. Vaak bezoekers die jouw website nog kenden. Hoe je dit precies doet bespreken we verderop. Eerst willen we graag stil staan bij de punten die we regelmatig mis zien gaan. Want wanneer we weten wat we niet moeten doen, dan kunnen we pas beginnen met het optimaliseren van de FAQ.